Showing posts with label Kabinet Dapur. Show all posts
Showing posts with label Kabinet Dapur. Show all posts

Thursday, October 26, 2017

9 Kemas Rumah Botol

Assalamualaikum wbt,

Hari ni saya nak share tentang purging 'rumah' botol pula.

Botol ni sebenarnya bekas-bekas macam kat bawah ni. Biasa beli kuih-kuih ke, kerepek-kerepek ke, kan orang jual dalam bekas ni.

Ada macam-macam design, warna dan saiz sampai cacamerba jadi dapur. Kalau musim raya lagilah, melimpah-ruah dapur dengan bekas-bekas ni semua.

Untuk memastikan populasi bekas ni tak mengganggu ekosistem dapur {tudiaa}, saya akan pastikan bilangan yang ada mestilah tidak boleh melebihi daripada apa yang boleh muat dalam kabinet sahaja. Selebihnya, saya akan let-go.

Biasanya saya akan tinggalkan yang tutup merah ni je sebab bekas ni yang paling popular dan paling banyak ada kat dapur.

Inilah 'rumah' botol-botol ni...


Saya letak di wall cabinet sebab satu, bukan pakai harian. Dua sebab dia ringan, sesuai letak dalam wall cabinet. Yang berat-berat macam pinggan mangkuk kaca biasanya saya akan letak di base cabinet.

Boleh kira kan berapa je botol yang saya simpan. Saiz yang banyak-banyak tu pun saya narrow down kepada 3 saiz je. Besar, sederhana, kecil. 

Selebihnya saya let-go. Semua yang 'rasa-macam-pakai' ni biasanya akan dilupakan je. 

Bungkus elok-elok mana yang nak bagi pada orang. 

One man's trash could be another man's treasure.

Contoh bekas-bekas ni semua, kalau saya simpan dan akhirnya tak digunakan pun, ada baiknya saya bagi pada orang lain yang nak guna contohnya orang yang bisnes kerepek kan. Ada juga manfaatnya.

Apa yang saya nak sampaikan ialah, purging/sisih ni memang sangat penting bagi membantu kekemasan rumah sentiasa terkawal. Rasa-sayang-nak-buang tu boleh diubah dengan amalkan tips ni.

Macam contoh botol-botol ni kan, bukan saya buang semua. Saya simpan juga untuk kegunaan sendiri, tapi ada tipsnya. Contohnya, semua yang tak muat masuk kabinet saya let-go. Yang muat saja saya simpan. Tu pun belum tentu habis guna.

Sama juga cerita plastik hari tu. Limitkan 10 helai je untuk simpan setiap satu saiz. Yang lain let-go. Dengan cara ni, populasi barang-barang ni semua akan terkawal, tak beranak-pinak sampai takde tempat nak simpan dah. Nak kemas pun senang.

Korang simpan ke tak botol-botol ni? Ke pakai tupperware belaka ni...😖

 photo footer.png

Friday, October 13, 2017

4 Relocate Dan Kemas Rumah Plastik

Assalamualaikum wbt,

Lepas ubahsuai dapur hari tu, saya turut rombak tempat letak plastik. Dulu saya letak bawah sinki. Saya pernah cerita dulu.

Saya letak dalam rak Cosway ni... {Lipat Plastik} {Storan Plastik}

Sekarang saya dah alih tempat plastik ni, letak bawah hob memasak pula. Bawah sinki saya khaskan untuk letak peralatan mencuci dan barang-barang kereta je. Ada masa saya kongsi nanti.

So, inilah rupa dia sekarang. haha ya ampunnn...
Tak boleh banyak lagi ke plastiknyaaaaa.....x___x

;P

Yang senang beranak pinak kat dapur ni : 1. Plastik-plastik 2. Botol-botol 3. Bekas-bekas tipuware. Tau-tau je dah penuh. Berapa banyak pun saya buang/donate, nanti penuhhh balik. Ni lifetime punya proses ni. Tak ada end date ;p

Sebab tu kena purging atau sisih, at least 6 bulan sekali. Kalau tak, serupa hoarder dah...ni saya proses plastik ni semua ikut saiz, besar sampai kecil...mana ok saya ambil. Selebihnya saya buang/donate.

Ni proses purging ya. Nama lain dia SISIH.

Hasil yang dikemas tu biasanya dibahagi kepada tiga bahagian iaitu 
KEEP, TOSS, DONATE. Lebih detail boleh tambah SELL atau RELOCATE.

Hasil purging...{sejenis terapi tengok hasil purging...}

Banyak dah buang, yang ni semua elok lagi, saya bagi pada mak saya. Plastik hijau kiri tu saya sisih botol-botol {nanti saya cerita lain}. Plastik-plastik ni semua saya asingkan siap-siap tiga bahagian, senang mak saya nak guna {plastik besar, plastik kecil, beg kain}.

Ni hasil lepas kemas dalam kabinet....;)))

Saya dah tak pakai rak Cosway tu kat sini sebab tak praktikal untuk ruang ni. Tempat ni pun memang dah ada rak. So, saya letak kain-kain kat atas, dan plastik-plastik kat bawah.

Perasaan? 
Sejenis legaaaaaaaaaaaaaa....... ^_____^

Cuba perhatikan dalam bakul merah tu. Tu hasil yang tinggal lepas purging yang saya KEEP. Saya bahagikan kepada empat bahagian plastik iaitu saiz XL, L, M dan S dan setiap saiz tu saya hadkan 10 helai sahaja setiap satu. Banyak-banyak bukan pakai pun. Plastik hijau dan hitam tu pula plastik sampah.

Saya juga tak lipat kecil-kecil dah plastik-plastik ni semua macam dulu lagi. Satu sebab penat lipat kang kejap dah sepah balik. Yelah, nak ambil kadang main tarik je. Dahlah nak lipat ambil masa. Tak efektif, so saya ubah sistem. Yang ni kalau main tarik je, taklah kecewa sangat kalau sepah pun. hehe

Dua, sebab saya dah mansuhkan operasi lipat melipat sekarang sebab ianya sangat-sangat memakan masa. Dulu sempat je, sekarang semedang tak sempat. Termasuklah lipat baju, juga sudah saya mansuhkan sistem tersebut. Yang ada sekarang lebih mudah mantain dan lebih jimat masa. Itu masuk cerita lain nanti ya. 


Ada nampak satu beg kertas kuning di belah kanan bawah tu kan. Tu fungsinya untuk dump in plastik-plastik baru. Nanti akan diproses pada musim purging akan datang {siap musim ko ;p}. 

Kalau tak ada beg kertas ni, nanti dalam bakul tu sepah balik dan jadi tak efektif semula. Nampak kecil je fungsi beg kertas ni tapi sangat signifikan untuk keberkesanan sistem. 

Yang penting bila dah penuh silalah proses. Kalau bertangguh sama je ceritanya. Tunggu dah tak larat tengok nanti baru buat. heheh

So, inilah before after

Ini saya panggil 'rumah plastik dan rumah kain'. Di dapur kita, perlu ada ruang-ruang begini supaya senang nak cari barang dan senang nak kemas. Contohnya bila ada rumah plastik ni, tak adalah bersepah semua tempat dengan plastik kan.

Selain tu, dapur saya ni ada juga 'rumah tipuware', 'rumah botol-botol', 'rumah pinggan mangkuk' dan macam-macam lagi. Semua tu saya akan cuba kongsikan. Mana tahu kot korang boleh dapat idea untuk kekalkan kekemasan dapur korang pula kan.

So far, sistem 'fungsi ruang' macam ni memang sangat efektif untuk saya dan sangat memudahkan untuk saya buat maintenance. Senang nak kemaslah kiranya. Tuju satu tempat je tiap kali pun.

Camne korang simpan plastik korang pula?

Jom kongsi-kongsi...

 photo footer.png

Friday, September 19, 2014

41 Susunatur Laci Sudu dan Garfu {Cutlery}

Assalamualaikum wbt,

Ada kawan-kawan emel tanya macamana saya susun sudu garfu, so kita off topic cabaran kejap ya...

Saya sebenarnya lebih suka asingkan laci untuk sudu garfu dengan peralatan memasak. Senang nak ambil guna bila asingkan camni.

Peralatan memasak saya susunkan di laci yang berhampiran dengan ruang bekerja {preparation & cooking area}. Di situ saya gunakan divider buat sendiri untuk membahagikan ruang antara peralatan. Perkara begini penting supaya setiap peralatan ada 'rumah' masing-masing dan tak bercampur aduk selepas digunakan. 

Sudu dan garfu pula di laci lagi satu, terletak di non-consumable area. Pembahagian area kitchen cabinet dah pernah saya kongsikan di SINI.

Tapi bila sebut pasal laci, tempat beginilah yang pallliiiinggg selalu perlu dire-organize. Selalu bersepah..! 

Antara faktor bersepah biasanya bila ada barang lain yang menumpang dalam laci tanpa disediakan 'rumah' untuknya. Kira aci-sumbat je la ni. Sudahnya padatlah laci tu dengan segala macam benda...

Ni cakap bukan sembrono tapi berdasarkan pengalaman...hehehee -___-"

Tengok tuuu.....macam-macam adooo.....

Macam biasa, saya keluarkan SEMUA benda dalam tu, lap dan basuh alas dan container yang ada...kemudian saya tambah alas baru untuk berikan sedikit keceriaan di laci ni.

Alas ni saya beli di Mr DIY. Material dia macam getah plastik...sangat sesuai untuk tugasan meng'grip'. Polka-dot pulak tu, lagilah iheart sangat-sangat! ;))

Kemudian masukkan balik container {from IKEA} yang berfungsi mengasingkan 'rumah-rumah' peralatan cutlery dalam laci ni.

Masukkan peralatan ke 'rumah' masing-masing.

Ada rumah untuk garfu dan beberapa peralatan makanan anak-anak.

Saya ada asingkan satu bahagian lain yang agak tinggi untuk pinggan-mangkuk-cawan anak-anak, tapi di sini saya selitkan sikit peralatan tu untuk mudahkan diorang ambil sendiri.

Sudu dan garfu kecil, toothpicks dan syringes.

Selesa mata tengok...

Selamat berjiran ya semua, jangan gaduh-gaduh...heheh ;p

Cuma perlu letakkan alas baru, susunatur semula dan hasilnya senyum-sampai-telinga! ;D

Tapi cabaran nak maintain ruang ni ialah bila nak kena asingkan sudu garfu tu semua setiap kali lepas membasuh. Kalau kena time nak cepat, memang saya longgok je semua dulu dalam 'rumah' sudu. Bila lapang, baru susun balik. 

Tapi, dengan sistem container yang ada ni, keadaan melonggok tu jauh lebih elok pemandangannya berbanding kalau takde container langsung. 

Bab sumbat-menyumbat tadi boleh diatasi dengan segera meletakkan semula barang yang ditumpangkan ke 'rumah' mereka sendiri. 


Ada sesiapa nak kongsikan idea susunatur sudu garfu korang pulak? 

Mungkin ada yang suka letakkan atas table top dalam bekas silinder?

Atau lebih suka letak kat tempat gantung sudu yang boleh diri tu? 

Berapa banyak sudu garfu yang korang ada? 

Mungkin ada yang suka kumpul koleksi barangan macam ni...

Jomlah kongsikan dengan kita-kita semua...kita-kita ajeeee....;D

 photo footer.png

Wednesday, June 18, 2014

49 Ruang Bekerja Di Dapur - Bhgn 2 & 3

Assalamualaikum wbt,

Rentetan perkongsian di entri sebelum ini tentang susunatur di bawah sinki, hari ini saya nak sambung ke bahagian berikutnya iaitu bahagian laci dan bahagian table top/sink area.

Laci yang saya maksudkan tu terletak bersebelahan je dengan ruang bawah sinki tu. 

Pada asalnya, saya mintak kontraktor pasangkan mengikut saiz paling besar di bawah, sederhana besar di tengah dan paling kecil di atas. Tapi, dia datang dengan laci yang sama ketiga-tiga saiz macam ni. Redha jelah. Huhu.

Tapi, saya ok je sebenarnya laci macam ni. Sesuai pula dengan susunatur yang saya gunakan sekarang. Pandai-pandai adjustlah ya bila ada masalah macam ni. Tak semua yang kita nak, kita boleh dapat. Bila ada perancangan kita yang tak kesampaian, maka berlapang dadalah kerana dunia memang bukan tempat untuk gembira sentiasa. Dunia tempat ujian. {wah ayattt...} ;D

Laci pertama {paling bawah}.

Laci ni saya letakkan peralatan memproses makanan iaitu blender dengan batu lesung.

Saya ada dua blender. Satu untuk blend cili, kunyit, atau bahan masakan yang sewaktu dengannya. Obvious sangat, blender yang belah kanan itulah yang dimaksudkan ;p Satu lagi yang belah kiri tu untuk blend jus buah, smoothies, bahan puding karamel dan yang sewaktu dengannya. Blender yang kecil tu untuk blend kerisik dan sebagainya yang kering. 

Seperti biasa, saya mengekalkan konsep seringkas mungkin untuk setiap laci. Kalau banyak sangat barang, akan cenderung menjadi tidak efektif.

Laci kedua.

Di sini pula saya menempatkan peralatan persediaan memasak seperti penapis untuk tapis bahan mentah, santan, menguli itu ini dan sebagainyalah yang berkaitan. Di sini, berlaku ketidakseragaman warna, yang ada cita-cita di hati saya untuk menyeragamkannya. Tapi, belum berjumpa lagi dengan bekas yang menepati citarasa. So, pakai je dulu yang ni.

Laci ketiga. 

Yang ni saya letak peralatan memasak seperti sudip, senduk, pisau, dan sebagainya. Saya pernah kongsikan cara saya buat divider tu di SINI. Masih berfungsi dengan elok. *stillheart* :)

Sekarang kita tengok bahagian terakhir iaitu bahagian sinki.


Untuk bahagian sinki, ada empat perkara yang perlu dipertimbangkan semasa nak design kitchen cabinet

Pertama, jenis sinki yang dimahukan. Ada banyak jenis sinki sekarang ni dan ada banyak bentuk sinki. Ada yang tiga mangkuk, ada yang dua mangkuk, ada yang sama besar kedua-dua mangkuk, ada yang mempunyai kedalaman yang mencukupi untuk operasi merendam periuk belanga, ada yang secukup rasa je kedalamannya dan pelbagai lagi. Pilihlah ikut keselesaan bekerja masing-masing.

Kedua, jenis tap air yang dimahukan. Sekiranya kita memerlukan satu tap untuk disambungkan kepada water filter, ada baiknya kita memilih untuk memasang tap dengan dua kepala. Jika tidak, yang satu kepala sahaja pun dah boleh. Malah sekarang ada yang moden boleh gerak kiri kanan, meliuk-liuk segala.

Ketiga, cara pemasangan sinki. Ada dua cara pemasangan iaitu top-mounted atau under-mounted. Saya lebih suka under-mounted sebab nampak lebih kemas dan mengurangkan air terpercik semasa membasuh pinggan.

Keempat, cara pemasangan tap air. Pun ada dua cara yang biasa digunakan iaitu dipasang di dinding atau dipasang di sinki. Untuk memudahkan operasi maintenance, saya mencadangkan pasang pada sinki terus lebih memudahkan urusan kemudian hari berbanding pasang pada dinding.

...sekian kuliah hari ini. ;p

Dulu saya pakai sinki tiga mangkuk top-mounted tapi tak efektif dan tak kemas untuk saya. Tu yang saya tukar kepada dua mangkuk je dan buat dia under-mounted. Sebelah sinki yang bahagian kecil tu saya letakkan basket untuk tapiskan pinggan mangkuk yang dah basuh sehingga kering sebelum dimasukkan ke dalam 'rumah' mereka.

Benda comel ni penapis bahan buangan/sisa makanan. Saya beli kat Mr DIY.

Selain digunakan untuk membasuh dan merendam pinggan mangkuk kotor, bahagian sinki yang besar ni juga saya gunakan sebagai meja preparation memasak seperti kerja-kerja memotong bawang, sayur dan sebagainya.

Chopping board ni saya beli di Giant, lebih kurang RM25 kut macam tu harganya. Tak ingat pulak exact harga. Walaupun agak mahal, tapi ianya berbaloi dan sangat praktikal untuk saya gunakan sebab boleh disangkutkan pada sinki seperti di atas ni.

Di atas table top pula...

Cuma ada tiga sekawan garam, gula dan kunyit. Dengan menggunakan para dari Ikea, saya dapat menggunakan ruang bawah tu untuk letakkan dua cawan bertutup; satu untuk minyak bersih dan satu lagi untuk minyak menggoreng. Idea cawan ni saya tiru Yana...:)

Selain tu ada juga water filter Magic, jam dan pasu bunga hiasan. Jam tu penting sebab nak tengok masa memasak kan. Dah kukus kek berapa lama ke sekian sekian ke... ;)

Pemandangan keseluruhan ruang bekerja dan storannya.

Sikit je barang-barang kan. Ni kalau kenduri ni mau kena 'bahan' dengan orang tua-tua ni. Apasal tu takde ni takde. Macam mak saya kan, suka beli barang yang saya rasa memang takkan digunakan pun untuk masak harian. Tapi, mak saya beli jugak sebab pada fikirannya kalau ada kenduri kendara, senang...huhu. Macam dulang besar-besar, kuali besar-besar, periuk belanga yang saiznya ya ampunnn...saya pulak yang pening fikir mana nak letak semua tu...?? Haha...

Pemikiran orang tua kan...memang melangkaui zaman orang generasi-y macam saya. Dalam fikiran saya, kalau nak kenduri nanti barulah beli, takpun sekarang kan zaman catering, cateringkan aje...hahaha dasar sangattt...;D

So, macamana pula ruang bekerja korang di dapur? Marilah berkongsi...! =)

 photo footer.png

Thursday, June 12, 2014

27 Ruang Bekerja Di Dapur - Bhgn 1

Assalamualaikum wbt,

Lama rasanya tak kongsi cerita dapur kan. Cabaran dapur {1 & 2} pun lama dah berakhir. Tapi, sebab nak bagi nafas baru sikit pada cabaran kali ni, maka saya nak up juga cerita dapur. Biasalah, dapur la yang paling best nak susunatur sebab berlambakkk-lambakkk barangnya...hehehe ;)

Tapi sebelum tu, saya nak calling for Ikea lovers...hujung minggu ni kalau takde aral melintang saya akan terjah Ikea untuk 3rd batch delivery. Sesiapa yang nak join order, sila whatsapp segera ok. Khamis malam paling last boleh bagitau. Lepas tu akak tutup order. :)

Balik kepada topik. Ruang bekerja di dapur. 

Ada tiga bahagian untuk ruang ni di dapur saya yang comel lotte tu.

Satu. Bawah sinki.

Kedua. Bahagian laci.

Ketiga. Table top/sink area.

Saya nak kongsi bahagian satu dulu. Bahagian kedua dan ketiga insyaaAllah bakal menyusul.

Ini ruang storan bawah sinki saya, pintu belah kiri. 

Saya letakkan pelekat untuk gantung pan dan chopping board plastik di bahagian pintu bagi penggunaan ruang yang maksimum.

Di bahagian dalam pula ada set pengukus dan chopping board kayu. Organizer untuk dirikan chopping board kayu tu saya beli kat Daiso. 

Dan bahagian dalam yang tak nampak tu saya letakkan peralatan barbeku yang jarang digunakan. Saya ada terfikir nak letak basket yang boleh pusing keluar yang bentuk separuh bulat tu. Apa tu namanya, swivel basket ke apa. Tapi bentuk macam tu sebenarnya tak memenuhi spesifikasi saya untuk penggunaan ruang yang maksimum sebab bentuk dia yang bukan segiempat. Banyak rugi ruang rasanya. Jadi, saya biar je rak biasa macam tu. Lebih praktikal dan jimat.

Chopping board saya ada sampai lima sebab dulu masa menyewa pun beli. Saya tak let-go sebab memang saya masih guna kesemua chopping board tu. 

Setahu saya, ada baiknya kita asingkan penggunaan chopping board. Contohnya satu untuk potong bawang, satu untuk potong sayur, satu untuk potong buah-buahan, satu untuk potong/siang ikan, satu untuk potong ayam/daging. 

Begitu. 

Tapi, kadang tu bila dah ramai masuk dapur, bercampur-campur jugak jadiknya. Yelah tak dilabelkan, mana orang nak tahu fungsi sekian-sekian. Mungkin boleh cuba buat label lepas ni. {wahh, label kat chopping board...RARE!!} ;D

Ini ruang bawah sinki juga, di pintu belah kanan. 

Saya masih menggunakan khidmat pelekat dinding Pooh untuk menggantungkan kuali. 

*mahap yer belakang kuali cantikkk sangat* ;p

Pelekat ni kuat ok. Tak ada masalah saya nak menggantung-gantung ni. Dan saya masih menggunakan ruang di pintu kabinet untuk ruang storan yang maksimum.

Di bahagian dalam pula saya letakkan bekas storan Cosway untuk koleksi kain lap dan plastik. Sebelah belakang ada stok pencuci pinggan dan di depannya set periuk saya. Ada tiga saiz.

Bekas storan ni saya pernah kongsikan ceritanya di SINI
Cara melipat pun masih sama. Cuma ubah arah susunan je. *stillheart* ;)

Tingkat bawah untuk koleksi plastik.

Kotak ni saya balut sendiri. Ceritanya di SINI.


Full view susunatur bawah sinki yang ringkas dengan peralatan memasak yang secukup rasa. 

Saya sebenarnya lebih cenderung membeli peralatan yang betul-betul saya gunakan dengan ruang storan yang mencukupi. 

Kalau saya jumpa periuk belanga yang cun-cun, contohnya kat Ikea kan, banyak yang saya berkenan dengan set periuk belanga kuali dia semua tapi bila saya fikirkan ruang storan yang terhad, maka saya kuburkan je niat nak membeli tu. 

Camne pulak susunatur bawah sinki korang? 

Ada tips untuk penggunaan ruang yang maksimum? 

Atau tips untuk kurangkan humidity kat bawah sinki tu? Yelah, agak lembap bawah tu kan. Dulu saya letak hippo yang warna pink tu. Kurang jugaklah humidity level tu. Tapi sayanglah duit nak labur kat benda tu sebab cepat sangat penuh airnya. Seminggu sekali nak kena tukar.

Kalau ada apa-apa tips atau perkongsian bolehlah sertai cabaran bulanan kita.

JOM-JOM-JOM!! =)

 photo footer.png

Friday, February 7, 2014

79 Rutin Harian Sebagai Pelajar, Ibu dan Isteri

Assalamualaikum wbt,

Oh kesayangan semua...rindu bangat mau nyembang-nyembang ama kalian...dilanda kesibukankah kalian semua...?

Hoho.

Terima kasih kepada yang sudi join Cabaran Study Room kita. Penaja pertama, Nurul kata kalau tak dapat follow blog beliau pun takpe. Yang ada akaun Google+ tu digalakkan follow...gituuu...terima kasih Nurul. Tapi, kalau dapat figure out follower widget problem tu ada bagusnya sebab ramai yang nak baca blog Nurul, termasuk saya. =)

Berkenaan tajuk, ada beberapa soalan yang sering saya terima, kira macam frequently asked question {FAQ} tentang bagaimana saya uruskan masa antara belajar, urusan kemas rumah dan tanggungjawab sebagai isteri dan ibu.

Sebenarnya, agak susah juga nak cerita dalam blog begini sebab takut orang salah erti. Tapi sebab nak face to face pun memang kesukaran juga sebab yang bertanya tu pun kadang jauh-jauh duduknya. Di Sabah pun ada {silent reader}. Dah cemana pulak nak ke sana? Kebanyakan yang bertanya mungkin sebab tengok blog ni memaparkan keadaan rumah yang sentiasa kemas dan tersusun, maka ada yang beranggapan 24 jam rumah saya memang 'cun' macam tu.

Jadi, sebelum meneruskan perkongsian, ada baiknya saya menjelaskan duduk perkara sebenar {ahah, duduk perkara sebenar sangat...;P}

Takde apalah, cuma nak bagitau...rumah saya bukanlah 24 jam kemas...ada waktu sepah tu sepah jugak cuma bezanya orang 'macam saya' ni mungkin akan cepat-cepat kemaskan semula sebab dah memang begitu fitrahnya diciptakan spesis camni. ;p Kalau orang putehs kata OCD kan. Haa...obsessive compulsive disorder gituuu...berbelit nak nyebut...spesis nak semua benda kemas tersusun ;p

pelajar ibu isteri
Ni jiran tanya...sebenarnya jiran saya ni sambung belajar jugak. 

cara urus masa
Soalan lebih kurang sama dari kawan merangkap jiran...

Biasanya kawan-kawan yang sambung study {dan study from home} yang banyak tanya pasal benda ni sebab semua nak siapkan study dalam jangkamasa yang ditetapkan. Dan dilema yang selalu menghantui study-at-home-mom ni adalah macamana nak kekalkan momentum pengajian dan terus kekal bermotivasi sehingga ke sem akhir. Saya faham sangat dengan dilema ni sebab masa nak siapkan Master dulu, dilema nilah yang selalu menyerang saya. Sekarang bukan takde, tapi bolehlah sikit sebanyak tahu caranya camne nak tackle...

Selain student, ada juga surirumah yang menghubungi saya. Semua dah ada internet sekarang kat rumah. Agaknya selalu google pasal susunatur rumah, keluar pulak blog kecik ni dalam enjin carian...terus pulak e-mail saya tanya pelbagai soalan. Kebanyakannya tentang camne nak uruskan rumah...nak susun dapur, periuk belanga, pinggan mangkuk serving, masalah haiwan perosak...macam-macam...saya cuba balas semua persoalan tu sebaik mungkin semampu saya. 

Ok, kita nak cerita apa sebenarnya ni? -..-

Oh yaaa...pasal rutin harian ya. Panjang sangat muqaddimah.

Ni lebih kurang laa asas jadual rutin harian saya, tak detail la kang jenuh pulak korang nak layankan ambe membebel...;p

Seperti yang saya WhatsApp pada jiran saya tu {entah-entah awak sedang baca jugak ek jiran ;p} rutin saya adalah seperti berikut:

Masak sarapan.

Pagi-pagi saya akan masuk ke dapur untuk siapkan sarapan. Sekarang ada jadual Meal Planning. Jadi , kebanyakan waktu saya akan ikut kata jadual. Tapi kadang 'menderhaka' jugak. Jadual tulis lain, tapi saya masak lain. Eheh...ikut masa dan keadaanlah ya...be flexibel gituuu...

Tapi sebelum mulakan tugas memasak tu, saya akan clearkan sinki. Biasanya malam sebelum tidur, basuh pinggan kotor semua dan toskan. Jenuh nak tunggu kering, mata dah ngantuk...jadi pagi-pagilah buat kerja clearkan pinggan mangkuk yang dah basuh semua tu.

tips urus masa kemas rumah
Camne nak memasak dengan tenang kalau keadaan begini...? -.-'

tips urus masa kemas rumah
Susunkan ikut kategori dan masukkan ke dalam rumah memasing....
Amek masa lebih kurang seminit dua jugak untuk kemaskan.

tips urus masa kemas rumah
Now dah boleh memasak. 

.

.

.

tips urus masa harian
Mini Burger :: Cekodok Sempoi :: Pizza Homemade :: Spiral Macaroni :: Mee Goreng :: Mini Sandwich

Ikut dan kalau sempat buat juadah breakfast yang berat sikit, kalau tidak yang sempoi pun layan je...kadang tu ada jugak juadah yang anak tak gemar. Biskut kosong sapu jem stoberi jugak yang dia nak. Ibu layankan je...tu pasal ibu yang makin membulat. Haha.

Aktiviti anak-anak.

Selesai sarapan, suami pergi kerja dan mulalah aktiviti anak-anak. 

Woohooo...ni part yang PALING MENCABAR...waktu ni lah saya rasa kena masuk gear rendah untuk pastikan rumah kemas. Lupakan standard kekemasan yang telah ditetapkan. Dan biar anak bereksplorasi sebebas mungkin mengikut batas-batas yang digariskan. Lepas bebaskan daya imaginasi itu dan jangan ditahan-tahan. 

TETAPI....tetap perlu ada had. Semua perkara dalam kehidupan kita...tidak boleh berlebih-lebihan. Biar berpada.

Antara peraturan mudah bagi mengimbangi daya imaginasi anak-anak dan kekemasan rumah yang perlu dikekalkan adalah seperti melukis perlulah di atas kertas bukan di dinding, main satu bekas mainan pada satu-satu waktu bukan kumbah SEGALA mainan yang ada, main di satu tempat sahaja bukan kejap depan kejap dapur kejap bilik dan beberapa peraturan yang bersesuaian. Dan perlu diterapkan lepas main kena kemas semula.

tips urus masa ibu surirumah pelajar
Creative Time :: Playdough Time :: Animals & Vehicles :: Outdoor Activity :: Art Time :: Reading

Banyak ambil masa untuk perkara ni. Dilemanya sebab ada tiga usia berbeza. Aktiviti untuk kakak adakalanya tak sesuai untuk baby Zuhair. Jadi saya perlu kreatif dan banyakkan bersabar untuk penuhi keinginan dan keperluan yang pelbagai dan berbeza kanak-kanak syurga ni. Ada sebab kenapa saya tak hantar taska/pengasuh. Buat masa sekarang memang anak-anak sepenuhnya di bawah jagaan saya. 

Masak tengahari.

Ada waktu-waktu anak-anak leka beraktiviti, saya akan masuk bilik belajar dan buat apa yang patut. Kut nak analisis data ke, run software ke, cari jurnal nak hantar ke, rangka tesis ke...curi-curi masa buat urusan study

Kemudian suami saya balik tengahari, masa tu peak time saya. Dalam DUA jam yang singkat itu, saya perlu siapkan masak tengahari, selesakan anak-anak, kemas hasil aktiviti anak-anak tadi, solat dan makan. Itulah waktu yang saya rasa paling pantas saya perlu bekerja. Macam lipas kudung... 

Syukur sangat, suami banyak membantu. Sementara saya masak, suami akan setelkan anak-anak dan kemas rumah. Kemudian sementara saya solat, suami layan anak-anak makan.

tips urus masa memasak
Cencaru Goreng Berlada :: Siakap Stim :: Cencaru Sambal Tofu :: Sambal Telur :: Siakap Tiga Rasa :: Ayam Masak Cili Padi  

1 lauk utama + 1 lauk sayur + 1 lauk anak.

Berpeluh habis dah ni nak siapkan 3 juadah -_-"

Lepas dah siap masak, saya akan clear up pulak all the mess...{ada maid best ni, boleh sub kerja ni hehe}

rutin harian rumah kemas
Bersihkan sinki siap-siap lepas masak.

rutin harian rumah kemas
Ini kalau sedang masak, penuhhh sesakkkk....-..- 
Jadi, bersihkan semua kesesakan itu...

rutin harian rumah kemas
Lepas basuh perkakas yang kecik-kecik dan keringkan, masukkan dalam kabinet..kemudian, basuh yang besar-besar pulak...kuali periuk semua tu...

Siapkan minum petang {sedikit masa untuk study}.

Lepas suami gi kerja, saya akan tidurkan anak-anak. Alya dan Zuhair senang tidur. Tapi Adni susahnya la haiii...yelah, dia dah 5 tahun. Umur macam tu, terrrrrrr....lalu banyak nak diimaginasikan dan dieksplorasi. Nak suruh padamkan semua api ingin tahu yang membara tu dan masuk zon tidur adalah suatu perkara yang sangat mencabar. Kenalah ibu fikirkan cara. Antaranya baring sekali...dan kadangkala terlelap sama. -..-

Kalau tak terlelap sama, saya akan masuk bilik belajar balik dan sambung kerja sikit-sikit. Dah petang tu mood nak study pun dah merudum jadi buat kerja lain macam blogging ke, kerja susunatur ke...tapi tu pun dapat buat kejap je...baru nak masuk gear tinggi sikit, anak-anak pun dah bangun dan memang TAKla nak buat kerja tu semua...sambung aktiviti dengan diorang je la jawabnya....;)

kemas rumah dan urus anak
Pening dengan software, buat hobi macam dalam kotak dahsed biru tu...:)

Bila ada kerajinan yang berlebihan ;p saya akan siapkan minum petang pulak.

tips urus masa dengan efektif
Begedil :: Churros :: Karipap :: Muffin Oreo :: Pengat Labu :: Kek Coklat 

*tak pandai buat kek asyik merekah je -__-''*

FOCUS Study!

Then suami balik, solat semua dan saya masuk bilik kerja dan fokus STUDY secara maraton dan pulun selama TIGA jam. Itulah waktu berkualiti yang saya perlu fokus untuk study. Alhamdulillah memang banyak saya boleh buat dalam waktu yang sedikit tu. Nampak je sikit, tapi bila fokus memang boleh dapat buat banyak. Alhamdulillah suami pun tak keberatan nak take turn jaga anak-anak sementara ibu berperang di ruang jihad tersendiri. Gituuuu....;')

Ada jugalah waktu yang down dan malas nak study, tapi perjumpaan bulanan dengan supervisor dan geng projek sangat-sangat membantu untuk keep the motivation and momentum. Bila dah mula nak malas, tau-tau dah "eh, dah nak dekat waktu next presentation progress ni...kena buat sesuatu ni..."

...dan terus masuk balik gear study...gituuu...

rutin harian pelajar phd by research

Begitulah sedikit sebanyak jawapan yang boleh saya kongsikan untuk kawan-kawan yang bertanya tentang rutin harian saya. Mana yang baik tu jadikanlah tauladan, yang kurang tu tegur-tegurlah ya...=)

"Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi ALLAH ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu." 

Jom sama-sama jadikan kesibukan yang melanda ini kesibukan yang diredhai Allah :)

p/s Cuba kongsi pulak rutin harian korang cemana...

 photo footer.png
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...