Friday, October 13, 2017

4 Relocate Dan Kemas Rumah Plastik

Assalamualaikum wbt,

Lepas ubahsuai dapur hari tu, saya turut rombak tempat letak plastik. Dulu saya letak bawah sinki. Saya pernah cerita dulu.

Saya letak dalam rak Cosway ni... {Lipat Plastik} {Storan Plastik}

Sekarang saya dah alih tempat plastik ni, letak bawah hob memasak pula. Bawah sinki saya khaskan untuk letak peralatan mencuci dan barang-barang kereta je. Ada masa saya kongsi nanti.

So, inilah rupa dia sekarang. haha ya ampunnn...
Tak boleh banyak lagi ke plastiknyaaaaa.....x___x

;P

Yang senang beranak pinak kat dapur ni : 1. Plastik-plastik 2. Botol-botol 3. Bekas-bekas tipuware. Tau-tau je dah penuh. Berapa banyak pun saya buang/donate, nanti penuhhh balik. Ni lifetime punya proses ni. Tak ada end date ;p

Sebab tu kena purging atau sisih, at least 6 bulan sekali. Kalau tak, serupa hoarder dah...ni saya proses plastik ni semua ikut saiz, besar sampai kecil...mana ok saya ambil. Selebihnya saya buang/donate.

Ni proses purging ya. Nama lain dia SISIH.

Hasil yang dikemas tu biasanya dibahagi kepada tiga bahagian iaitu 
KEEP, TOSS, DONATE. Lebih detail boleh tambah SELL atau RELOCATE.

Hasil purging...{sejenis terapi tengok hasil purging...}

Banyak dah buang, yang ni semua elok lagi, saya bagi pada mak saya. Plastik hijau kiri tu saya sisih botol-botol {nanti saya cerita lain}. Plastik-plastik ni semua saya asingkan siap-siap tiga bahagian, senang mak saya nak guna {plastik besar, plastik kecil, beg kain}.

Ni hasil lepas kemas dalam kabinet....;)))

Saya dah tak pakai rak Cosway tu kat sini sebab tak praktikal untuk ruang ni. Tempat ni pun memang dah ada rak. So, saya letak kain-kain kat atas, dan plastik-plastik kat bawah.

Perasaan? 
Sejenis legaaaaaaaaaaaaaa....... ^_____^

Cuba perhatikan dalam bakul merah tu. Tu hasil yang tinggal lepas purging yang saya KEEP. Saya bahagikan kepada empat bahagian plastik iaitu saiz XL, L, M dan S dan setiap saiz tu saya hadkan 10 helai sahaja setiap satu. Banyak-banyak bukan pakai pun. Plastik hijau dan hitam tu pula plastik sampah.

Saya juga tak lipat kecil-kecil dah plastik-plastik ni semua macam dulu lagi. Satu sebab penat lipat kang kejap dah sepah balik. Yelah, nak ambil kadang main tarik je. Dahlah nak lipat ambil masa. Tak efektif, so saya ubah sistem. Yang ni kalau main tarik je, taklah kecewa sangat kalau sepah pun. hehe

Dua, sebab saya dah mansuhkan operasi lipat melipat sekarang sebab ianya sangat-sangat memakan masa. Dulu sempat je, sekarang semedang tak sempat. Termasuklah lipat baju, juga sudah saya mansuhkan sistem tersebut. Yang ada sekarang lebih mudah mantain dan lebih jimat masa. Itu masuk cerita lain nanti ya. 


Ada nampak satu beg kertas kuning di belah kanan bawah tu kan. Tu fungsinya untuk dump in plastik-plastik baru. Nanti akan diproses pada musim purging akan datang {siap musim ko ;p}. 

Kalau tak ada beg kertas ni, nanti dalam bakul tu sepah balik dan jadi tak efektif semula. Nampak kecil je fungsi beg kertas ni tapi sangat signifikan untuk keberkesanan sistem. 

Yang penting bila dah penuh silalah proses. Kalau bertangguh sama je ceritanya. Tunggu dah tak larat tengok nanti baru buat. heheh

So, inilah before after

Ini saya panggil 'rumah plastik dan rumah kain'. Di dapur kita, perlu ada ruang-ruang begini supaya senang nak cari barang dan senang nak kemas. Contohnya bila ada rumah plastik ni, tak adalah bersepah semua tempat dengan plastik kan.

Selain tu, dapur saya ni ada juga 'rumah tipuware', 'rumah botol-botol', 'rumah pinggan mangkuk' dan macam-macam lagi. Semua tu saya akan cuba kongsikan. Mana tahu kot korang boleh dapat idea untuk kekalkan kekemasan dapur korang pula kan.

So far, sistem 'fungsi ruang' macam ni memang sangat efektif untuk saya dan sangat memudahkan untuk saya buat maintenance. Senang nak kemaslah kiranya. Tuju satu tempat je tiap kali pun.

Camne korang simpan plastik korang pula?

Jom kongsi-kongsi...

 photo footer.png

4 comments:

Anum said...

kemas dan tersusun

Lynd Abu Bakar said...

welcome back pijot

Anonymous said...

Please update pasal sistem pnyimpanan baju yg dh mansuhkn sistem lipat melipat tu. Nak tahu sgt2 coz i hate folding clothes. Tapi tk larat nk tengok baju bersepah. Nk gntung semua tk muat pula.. 😅

shamyheart said...

melawat sini.

Sha rasa seperti nak lawat semua entri. Mood mengemas rumah is on!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...