Monday, October 16, 2017

5 Cara Memaksimumkan Penggunaan Planner

Assalamualaikum wbt,

Semenjak tahun lepas sebenarnya, saya dah ubah banyak fungsi bilik kat rumah ni. Sekarang dah ada bilik baju dan ruang dobi. SOHO memang dah lama ada. Dulu panggil ruang belajar/bekerja. Last saya update ada cerita DI SINI. Lepas tu, banyak berubah juga. Tapi, tak sempat masa tu nak kongsi.

Ni masih lagi dalam proses nak menyetelkan bilik SOHO. Tak adalah gempak mana. Kedudukan sama je cuma bertukar perabot sikit.

Tapi sebelum nak cerita pasal susun atur bilik, hari ni saya nak cerita dulu pasal planner - hasil daripada mengemas bilik ni.

Ni ambil gambar sikit je, kalau gambar penuh nanti takut pengsan. ;p

Kertas apa banyak-banyak ni semua?

Sejenis mencatat namanya kan. So, menjadi tabiat saya untuk capai je kertas kosong dan catat apa nak adanya. Planner by Sioca sudah tentu digunakan, sampai naik lunyai dah bendalah tu. Bila ada benda nak catat yang tak cukup ruang dalam planner, tu yang guna kertas je tu.


Ada macam-macamlah benda nak catat. Contohnya macam kat atas ni. Rutin mencuci/mengemas yang berubah-ubah ikut musim {musim rajin, musim tak rajin, heheh}. Ada juga Ramadan Cleaning

Idea tu kadang datang macam angin lalu, sepoi-sepoi bahasa. Kadang macam angin taufan, laju dan pecut. Kalau tak catat nanti tak ingat.


Ada juga catatan untuk info travel. Bila nak travel, mesti kita survey macam-macam kan. Semua info survey tu saya suka catat sampai bersepah-sepah hasil catatannya pun.

Macam-macam lagilah benda yang on the spot nak catat ni. Kalau tak ada kertas, saya akan guna handphone. Lepas tu, saya akan masukkan dalam planner mana-mana yang perlu. Selalunya capai kertas jelah.

Sebab tu, setelah difikir-fikirkan, untuk merancang dengan baik dan tersusun, I need {at least for me} two types of planner. Itulah saya grab bullet journal dan fixed planner tahun ni.

 Tuan tanah kedaung menyelit ;P 

Bersemangat tuan tanah kedaung tahun 2018 ni...awal-awal dah beli planner...nak aktif berblog balik katanya....;P Semoga mampu mendokumenkan planner dengan lebih teratur dan mudah untuk dirujuk kembali.

So, apa benda bullet journal ni sebenarnya?

Basically dia kertas kosong je sebenarnya, macam notebook biasa, yang dicatat atau dijurnal segala urusan kehidupan. Boleh google ya kalau nak tahu lebih lanjut. Ada yang jenis buku, tapi saya prefer jenis refillable sebab boleh tambah/buang kertas ikut suka.

Fixed planner pula standardlah yang ada monthly planner, finance tracker, expenses tracker dan macam-macam lagilah. Kalau tahu buat sendiri fixed planner pun boleh je gabung dengan bullet journal. Sendiri nak pakai kan, mesti tahu nak yang macamana.

Soalannya.

1. Perlu ke planner?

Bergantung pada individu. Ada yang perlu, ada yang tak. Kalau saya sejenis yang perlu sebab otak selalu jammed dengan macam-macam-benda-nak-masuk-fikiran. Kalau tak catat, boleh hilang terus dari radar, heheh. Benda tak penting takpe. Kadang benda penting tu yang sayang tu.

2. Ada planner ke takde ke, sama je.

Tak sama kalau anda tahu fungsi planner. Rancangan atau impian yang ditulis lebih tinggi kebarangkalian untuk dicapai berbanding hanya simpan di dalam fikiran atau di hati. Hasilnya bukan sekarang. Mungkin 10 tahun akan datang. Tak rugi kalau tahu gunakan planner sebaiknya.

3. Planner tahun lepas selalu kosong, rugi je rasa.

Rugi kalau tak tahu guna. Planner ada banyak jenis. Cari planner yang anda suka dan tahu guna. Ada bullet journal, ada fixed planner, ada macam buku, ada leather refillable, ada spiral binding, ada ring binding, ada blank refill, ada bergaris, ada grid, ada juga dotted. Eh macam-macamlah ada. Kertas A4 sahaja pun boleh jadi planner kalau tahu guna dan dokumenkan lepas tu.


4. Nak tulis apa dalam planner sebenarnya?

Ikut fungsi planner. Ada suka memasak. Buatlah meal plan. Ada berstatus pelajar. Buatlah jadual belajar. Ada yang nak improve diri sebagai muslimah yang baik. Belilah planner muslimah. Ada businesswoman. Belilah planner bisnes.

5. Tak ada ke yang boleh all-in? Tak suka banyak sangat planner.

Ada, buat sendiri. ;)

6. Membantu ke ada planner ni semua?

Bergantung pada individu. Apa yang boleh saya kongsikan, successful people {yang kebanyakannya millionaires} also got their own planner and they work for it sebab tahu goals and values diorang nak capai. Yeahh, I googled it to just let you know - planner did helps!


So, successful people did plan too, kan? Depa ada la resepi lain untuk berjaya tapi plan is one of them.

On top of all questions, macamana nak maximize penggunaan planner ni sebenarnya dan make it works for us??

Bagi saya, jawapannya adalah menggunakan dua jenis planner {ni solution untuk diri saya sendirilah selepas kejadian selambak kertas macam kat atas tu}.

Satu, bullet journal untuk catat EVERYTHING.

Dua, fixed planner untuk merancang mengikut sistem yang ada dalam planner tu.

No matter what planner you are using, the keyword is you must WRITE your plan. Macam saya kata, tulis atas kertas A4 saja pun dah jadi, yang penting TULIS!

Lepas tulis jangan lupa take action pula ya :)

Jom berplanner...

 photo footer.png

5 comments:

Azlina said...

betul2..ada planner ni memudahkan kita jugak..yela..mcm2 nk kna igt kn...

dorsett pink said...

best kan ada planner, lagi kemas dan tersusun rasanya. saya pun planner addict gak. hehe

Unknown said...

tak sabar nk tgu planner smpi

Farah Shahidah said...

Sis punya tabiat sama betol dgn kiter 😂 sy pun suka conteng kat kertas bila ideas brtubi2 nk kluaa.and i really need planner. So skrg ni mmg tgh manage cmne nak pastikan sy ade planner yg sgt prktikal utk sy sndri. And sy mesti stick to it

Mekar said...

Saya pun suka planner, rasa terurus je kerja-kerja :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...