Thursday, January 24, 2019

4 Cara Kemas Rumah Jika Terlalu Bersepah

Assalamualaikum wbt/Hi,

Alhamdulillah, setakat 24 Januari 2019 ni, setiap hujung minggu berjaya dipenuhkan dengan operasi menyusun atur rumah. Rasa macam banyak betul nak cerita...:)

Selain susun atur rumah, saya juga menyusun rutin harian agar berkualiti masa yang ada dan begitu juga dengan media sosial dan group-group wasap dan telegram, pun sudah saya organize semuanya. Mana yang patut left sudah left, mana patut baca juga sudah baca dan keluarkan point-point penting. Tinggal 2 group je lagi, tu ada lebih 2000 unread messages...insyaAllah setel dalam this week hendaknya ^^"


Untuk recap diri sendiri, hujung 2018 saya mulakan dengan susun atur keperluan back to school anak-anak.

Kemudian, sepanjang minggu pertama 2019 saya fokus kepada organizing media sosial dan group-group di hp.

Hujung minggu pula saya dah mula spring cleaning tiga bahagian rumah iaitu ruang tamu, bilik utama dan bilik anak. Kerja-kerja pembersihan secara harian diteruskan terutamanya bahagian dapur dan bilik baju {bukan spring cleaning ya tapi daily cleaning - ada beza tu, nanti saya kongsi apa bezanya}.

Hujung minggu ke-2 dan ke-3 barulah saya dapat momentum mengemas SOHO. Itupun ber'perang' dengan si kecil Aufa yang tak boleh tengok ibu buat kerja, mesti nak kena duduk dan layan dia je...anak oh anak ^^''

Dalam masa yang sama, saya turut sibuk dengan kelas-kelas online, usrah-usrah dan aktiviti harian lainnya. Semua pun serba serentak nak dibuat. Mencabar, namun menyeronokkan sebab terasa masa tu penuh dan tak terbazir begitu sahaja.


Berbalik kepada cerita SOHO tadi, SOHO ni antara bahagian rumah saya yang palinggg mudah bersepah sebab banyak sangat barang dalam tu. Dia sebenarnya one-stop-centre untuk SEMUA buku/mainan/office supplies/stationaries/kertas-kertas aktiviti kids dan sewaktu dengannya.

Kalau tempat lain, saya mudah lagi nak purging, seperti perabot, sofa atau katil. Tapi kalau berkaitan SOHO ni, memang sayang belaka --''. Buku belajar masa degree masih ada. Buku sekolah anak darjah 1 {sekarang dia darjah 3} masih ada. Segala journal papers, proposal, draft thesis dari degree, masters sampailah ke phd, semua tu masih ada belaka.

Disebabkan itulah, ruang ni sangat krikital memerlukan satu sistem yang mantap demi melancarkan urusan harian di sini. Tapi hari ni saya akan ceritakan bahagian 1 dulu bagaimana nak tackle kawasan 'taufan' macam ni. ;P

Ada banyak bahagian {insyaAllah} sebab memang banyak benda pun nak kena susun atur kat sini.


Banyak faktor sebenarnya sesebuah rumah boleh dilanda kesepahan yang melampau seperti ini {jangan sedih sebab ia adalah normal}; antaranya mungkin sebab si ibu tak sihat so tak boleh nak maintain sistem yang ada, atau sebab anak-anak yang suka buat aktiviti dan belum tahu cara nak simpan hasil aktiviti tu, atau mungkin juga sebab dah lama tak purging/spring cleaning yang menyebabkan sistem yang ada tak mampu lagi kawal tahap kesepahan yang berlaku secara harian dan pelbagai lagi faktor lain.

So, bila dah bersepah macam gitu sekali - saya panggil di'landa taufan' je senang sebab memang melampau sepahnya ;p kenalah ambil inisiatif untuk perbaiki keadaan tu.

Langkah PALING PERTAMA yang saya suka amalkan ialah, ambil sehelai kertas, ajak anak-anak brainstorm fungsi bilik, apa yang ada dalam bilik, apa punca sepah, bagaimana nak atasi, bagaimana nak pastikan kekal kemas, siapa yang akan jadi PIC bilik dan apa goals dan reward di akhir proses berkemas ini. 

1. Pelan lantai susun atur rak
2. Susun atur storan rak 1
3. Susun atur storan rak 2
4. Susun atur storan rak 3

Langkah ini sangat penting dan sangat berkesan dalam mendidik anak-anak untuk mereka turut rasa bertanggungjawab terhadap rumah ini. Ini rumah tempat tinggal bersama. Bukan tugas ibu dan ayah sahaja yang kena buat tapi anak-anak pun perlu terlibat.


Dan sebenarnya kan, anak-anak sangat seronok bila kita ajak mereka bersama dalam proses ni. Mereka akan rasa dihargai apabila pendapat mereka didengari. Memang dalam banyak keputusan yang diambil, saya akan minta pendapat mereka.

Contohnya, "ni nak buang tak", "ni nak susun macamana", "ni letak sini ok tak" dan sebagainya. Soalan-soalan ini membesarkan jiwa anak dan bantu mereka berfikir dan turut rasa sense of belonging tu.

Sehinggakan sekiranya saya minta mereka berkemas sendiri tanpa bantuan saya pun, mereka akan ambil kertas dan rangka to-do-list sendiri.

ni to-do-list dapur...

ruang tamu

dan bilik study...

Ejaan tu harap dimaafkan...ditulis oleh anak usia 8 tahun ^^'' Tapi tu semua memang idea mereka sendiri, takde pula saya suruh buat semua tu. Saya cuma suruh kemas je tapi mereka perincikan sendiri nak kena buat apa.

So untuk mengemas SOHO ni, hasil brainstorm tadi ditampalkan di pintu bilik dan langkah-langkah berkemas pun dimulakan.

Langkah kedua paling penting untuk berkemas bilik yang bersepah seperti ini adalah; CLEARKAN LANTAI..!! Jangan tengok apa yang ada kat rak, apa ada atas meja semua. Wajib mulakan dengan lantai dahulu.

Untuk memudahkan proses ni, sediakan BEKAS untuk barang yang bersepah di lantai mengikut jenis-jenisnya. Dalam kes kami, yang banyak di lantai ialah mainan, alat tulis, buku dan kertas. So sediakan kotak/bakul/etc untuk letakkan barang-barang tersebut.

Satu plastik sampah yang BESAR juga jangan lupa, sebab confirm banyakkkkk benda nak dipurging!

1. Kotak untuk alat tulis
2. Plastik sampah

3. Kotak untuk buku dan kertas
4. Beg ikea untuk mainan

Ini semua TEMPORARY SOLUTION sahaja. Later kita akan go through balik satu per satu kotak ni semua bila dah masuk stage SPRING CLEANING.

 Proses berkemas...

 jenuh tak haha...ni kalau ibu kemas sorang-sorang boleh je, tapi anak-anak takkan tahu betapa susahnya proses ini...so let them learn

Pelan-pelan depa adik beradik buat, selesai juga akhirnya...

^______^

Ibu tak join stage ni...semua anak-anak yang buat awal sampai akhir. Sebab yang bersepah tu kerjaan depa jugakkk ;P

cing cingg cinggg...



 Hasil purging...


 before after

So basically, inilah cara nak tackle kawasan rumah yang dilanda kesepahan melampau. ;p

Langkah pertama adalah BRAINSTORM,
langkah kedua CLEARKAN LANTAI,
langkah ketiga CLEARKAN MEJA {ni nanti kita kongsikan lain entri}.

Lepas dah clear lantai dan meja, baaarulah boleh masuk fasa SPRING CLEANING yang ada 4 stages tu pula iaitu fast cleaning, organizing, deep cleaning dan maintenance {contoh spring cleaning}. 

So, hari ni kita intro je dulu, belum masuk lagi cerita camne nak capai objektif Cabaran Bulanan. Pelan-pelan kayuh ok...;) Harap by end of this month tercapai impian nak setelkan susun atur SOHO ❤ Taknak terlalu banyak masa digunakan untuk berkemas sebab ada banyakkk juga benda lain sama penting yang nak dibuat...doakan doakan :)

Ps - Pembahagian bekas-bekas tadi berlainan dengan pembahagian KEEP, TOSS & DONATE. Siapa tahu untuk keep, toss & donate akan diserap pada bahagian mengemas yang mana? ;) Saya akan kongsikan jawapan dalam komen. 

 photo footer.png

4 comments:

Fizah said...

Keep, toss n donate = organizing spring cleaning :)

dorsett pink said...

bagusnya buat aturan kerja cegini. Macam 5s

Unknown said...

Terbaik..

Elly Matin said...

Samalah. Hari tu declutter, anak-anak turut serta.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...