Tuesday, July 10, 2018

3 Konsep Minimalis Untuk Rumah Bonda

Assalamualaikum wbt,

Hai semua!

Dalam tenggelam dan timbulnya saya, banyak sebenarnya cerita susun atur yang nak dikongsikan. Hanya sahaja masa belum mengizinkan. Malah urusan bisnes juga banyak tertangguh kerana mendahulukan keperluan hakiki yang lain.

Ruang komen telah saya pop-upkan kerana komen pada entri Tutorial Shopee melebihi yang boleh dipaparkan oleh embedded view iaitu lebih 200 komen. E-book Tutorial Shopee juga telah terjual menghampiri 100 unit. Telah tertubuh dua Group Support untuk membantu mereka yang nak memulakan perniagaan di Shopee. Sekadar melakukan mengikut kemampuan dan ilmu yang terbatas.

Rutin harian sekarang lebih berkisar kepada urusan rumahtangga yang tidak lari daripada urusan memasak, mengajar anak, beraktiviti, urusan kain baju dan macam-macam lagi. Hal-hal rumah pun bergerak seiring. Tak termampu nak biarkan rumah tak berorganize. Bab mengemas, menyusun, mengatur, merombak, menyusun kembali, merombak lagi, mengefektifkan sistem...tu semua adalah jiwa!

Bila anak makin bertambah, usia pun makin meningkat, barang di rumah pun tentulah ikut bertambah juga. Ada saja yang nak dibeli, atau yang orang bagi, tak campur buku anak-anak lagi. Kalau tak ada sistem yang menyokong, boleh cacamerba jadinya! Maka, demi nak maintainkan tenaga kerja supaya tak habis kat mengemas rumah je, saya mengaplikasikan sistem kehidupan yang minimalis. Terlalu banyak barang dalam rumah ni saya dah let-go dan hanya yang penting dan betul-betul digunakan sahaja yang tinggal. Lebih mudah, lebih tenang dan lebih praktikal begitu.

Malah, kerana merasakan cukup banyak kebaikan daripada konsep ni, saya telah sebarkan juga 'penyakit' ni kepada mak saya dan rumah beliau. Sempena nak raya hari tu, dalam kegigihan dengan berpuasa, saya make-over rumah mak saya - supaya menjadi minimalis! Mula-mula mak bising "kau semua nak buang," hehe. Tapi, bila tengok hasilnya, mak saya pun dah mula nak let-go aje kerjanya semua barang kat rumah tu. ;p

View asal rumah omak den...macam-macam adooo...

Banyak barang...biasanya emak-emak kita ni sejenis suka simpan barang kan.

Maka kita pun kemas punya kemas, buang punya buang, cat mengecat, angkat sana, angkat sini, sampai kena berurutlah daku lepas tu sebab sakit pinggang ;p maka inilah hasilnya...!!!

v

v

v

v

v

v

v


Tadaaaaaaa.........^_____^

Yeehaaaaa....!!

Perfect view!! Mato den tak lepas tengok hasil ni!! Mato den la, mato awak, den taktau ;p

So, susah ke nak mengemas ni sebenarnya? Idokle susah. Cuma penat je la sikit. Tapi puas hati la.

1. Mula-mula, nak bagi nampak lapang rumah, wajibul wajibul tukar tikar getah tu. Lantai yang cerah akan menampakkan sesebuah rumah tu luas. Kerana tanah rumah mak ni statusnya bakal dijual, maka cukup sekadar kami guna tikar getah dan bukannya tukar tiles ataupun vinyl floor. Tikar getah ni beli satu setengah roll di Cowboy dengan harga RM150++. Murah dan berbaloi.

2. Menukar warna cat dinding adalah tak wajib pun. Tetapi, untuk mendapatkan efek luas dan kemas, bolehlah tukar dan seragamkan warna biar cerah dan bersih. Macam rumah mak saya ni, kami pilih warna biru terang. Warna-warna gelap juga boleh sebab rasa cozy-cozy gitu, tapi akan nampak sempit sikitlah. Kos cat ni semua RM150++. Termasuk cat minyak untuk bahagian papan.

3. Selain lantai dan dinding, langsir sangat-sangat memainkan peranan dalam menampakkan sesebuah rumah itu luas dan kemas. Warna pilihan sudah tentulah yang cerah dan tidak sarat design. Ini pakai langsir lama je, jimat kos.

4. Buang perabot/barang yang besar dan kurang fungsi. Ni paling payah nak buat ni. Kena pujuk sikitlah mak saya. Bagi beliau yakin sikit yang kalau susun elok-elok barang tu semua dalam satu almari pun dah cukup. Tak perlu banyak sangat storage

5. Susun atur apa yang tinggal. Cara menyusun perabot lepas tu juga memainkan peranan. Rujuk gambarlah ya acane saya buat. 



-bersamo omak den-

Kesimpulannya, saya nak sebarkan pula 'penyakit' minimalis ni kat korang semua! Haha! Serius senang bebenau nak mengemas rumah jadinya uii. Senang nak maintain. Senang nak jaga. Senang nak kemas. Senang nak suruh anak-anak kemas. Eh senang belakalah! Jimat pun jimat konsep minimalis ni. 

So, apalagi? Jom minimalis!

 photo footer.png

3 comments:

ummiimaaninas said...

salam fiza.
selamat hari raya.
dah berenam rupanya ya.
rumah ni macam pernah tengok la. area mana eh.

joijoi80 said...

Salam puan,

memang cantik bila dah tersusun ,, tp sayang kenapa nak jual .

Fizah said...

ummiimaaninas said...
salam fiza.
selamat hari raya.
dah berenam rupanya ya.
rumah ni macam pernah tengok la. area mana eh.
--
wslm wbt. selamat hari raya kak. zulkaedah dah pun. hihi. rumah makcik saya yg gambor tu. kat sebelah kg portugis.
--

July 11, 2018 at 1:42 PM Delete
Blogger joijoi80 said...
Salam puan,memang cantik bila dah tersusun ,, tp sayang kenapa nak jual .

--
wslm wbt. minimalis :)
--

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...